Å møte seg selv i døren

Hege Nilsen Ekberg
Stormberg
Published in
3 min readJun 21, 2020

Veien til å bli sertifisert mangfoldsleder er en tankevekkende prosess. Å møte mennesker er noe av det mest spennende jeg vet, bli kjent med alle likhetene og ulikhetene oss imellom, lære av dem og utfordres. Jeg har alltid tenkt at verdisettet mitt kombinsert med Stormberg sine verdier inkludering, bærekraft, mot og innovasjon så gjør jeg alltid mitt beste for å møte mennesker uten fordommer.

Gjennom en oppgave under sertifiseringen ble jeg satt på prøve. Vi skulle alle få en rolle i samfunnet utdelt i form av et kort, ingen av oss visste hva de andre hadde på sitt kort, hvem de var. Så møtte vi 28 påstander om muligheter og stengsler i samfunnet. Hvem kunne med letthet bevege seg fremover og hvem måtte bli stående på gresset?

Vi visste ingenting annet en det ene ordet/ rollen på kortet. Ubevisst så ga alle hver sin rolle og sitt kort en rekke verdier og føringer. Derfor ble den somaliske kvinnen stående bakerst, og offiseren fremst. Men er det riktig? Hvor mye antok vi, hvor mye eller lite tilegnet vi rollen vår? Jeg møtte meg selv i døren i den øvelsen. Det er lenge siden jeg har lært så mye meg selv på så kort tid.

Hvor mye tilegner du noen før du har blitt kjent med dem?

En av de andre deltakerne i sertifiseringen minnet meg på denne fra Tv2 Dk under en av våre gruppeoppgaver. Filmen gjorde umåtelig inntrykk på meg da den kom ut for flere år siden. Jeg opplever i disse dager at den aldri har vært viktigere.

Fra ord til handling

I Stormberg har vi tatt et bevisst valg om å være en arbeidsplass med stort mangfold. Vårt mål er å speile samfunnet rundt oss, og vi har en inkluderende rekrutteringspolicy med et fastsatt mål om at 25% av de vi rekrutterer skal være mennesker som normalt havner utenfor arbeidslivet.

Det sies at like barn leker best, men det er av ulikheter og forskjeller vi lærer og utvikler oss mest. Gjennom sertifiseringen jeg nå står i så skal vi lære å bruke mangfoldet i enda større grad. Jeg skal lære om meg selv, utvikle meg som leder og skape endring. Mangfold er sakte, men sikkert, på vei mot å bli vårt viktigste konkurransefortrinn for vekst og utvikling.

Å rekruttere inkluderende handler ikke bare om å ta samfunnsansvar. Det er et bevisst valg for å styrke virksomhetens kompetanse og konkurransekraft. Det skulle jeg ønske enda flere bedrifter, men mest av alt samfunnet vårt, også innså i større grad enn idag.

Vi er på rett vei, men det handler om valg og holdninger for oss alle, og det er valg hver dag.

Les også:

Det viktige mangfoldet — unike sammen
“Jeg blir kvalm av dere”

--

--