Grunderna i kriminaljournalistik — Krimgrävets ABC

Robert Jacobsson
Socialamedier
Published in
2 min readApr 8, 2017

Jag ber om ursäkt redan i förväg för detta blogginlägg — har hörselskada och hamnade längst bak i en föreläsning med ett ickefungerande ljudsystem. Men jag ska göra mitt bästa för att förmedla så mycket som möjligt :)

Evalisa Wallin och Kina Pohjanen (om jag uppfattade rätt, står ej på GRÄV:s hemsida, hojta gärna om jag missuppfattade) är de som föreläste och delade tidigare erfarenheter från deras respektive exempel-krimgräv. Men här sammanfattar jag istället metoddelarna i föreläsningen som mest var olika former av checklistor:

Grunderna i föreläsningen utgår ifrån tre delar
- Något har hänt
- En person grips
- Överklaga

Något har hänt:

Första stegen är att försöka komma så nära utredningen/fallet/händelsen som möjligt:

  • Polis, åklagare
  • Räddningstjänst
  • Ambulans/sjukvård
  • Andra myndigheter
  • Lokalt förankrade personer
  • Sociala medier

En person grips:

  • Hur hitta identitet?
  • Relation till offer
  • Försvarsadvokat
  • Häktning/bru (belastningsregisterutdrag:rubricering, målnummer och vad det blir för straff) samt även dagboksblad (inblandade och vilka handlingar som kommit in till Tingsrätten) — (extratips: “begär många handlingar”).
  • Tidigare domar
  • Yttranden från socialtjänst/frivård
  • Andra myndigheter och offentliga handlingar
  • Sociala medier och vänner (exempelvis vilka bilder, går det att närma sig anhöriga?).

Överklaga!

  • Begär beslut med besvärshänvisning
  • Kolla tidigare rättsfall
  • Läs på sekresslagstiftning
  • Ta hjälp av kollegor, experter, offentlighetsjouren
  • Karnov (finns bara i bokform men tar upp sekretesslagstiftning och har olika rättsfall ifall du vill överklaga ett beslut).

Glöm inte heller att försöka få ut en händelserapport från polis — om du exempelvis vill berätta en historia och få ut detaljer.

“Det går alltid att testa, det värsta som kan hända är att du får ett avslag, som du sedan också kan överklaga” — Evalisa

--

--

Robert Jacobsson
Socialamedier

Socionom, sexolog, föreläsare och utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio.