Lærte norsk gjennom jobben

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
4 min readSep 4, 2019

Da Ammar kom til Norge eide han knapt nåla i veggen, og han kjente nesten ingen. Siden han ikke kunne snakke norsk ble det vanskelig å finne arbeid. I dag er Ammar skiftleder hos Stormberg og har fått realisert drømmen om sitt eget hus.

- For meg er jobben en opptur. Jobben gir meg trygghet, stolthet, og en plass i fellesskapet. Den gjør at jeg klarer meg selv, kan betale skatt og bidra til samfunnet. Det føles godt, sier Ammar

Ammar kom fra Dubai til Norge i 2014. Det var ikke bare enkelt.

- Alt var annerledes i Norge. Både språket, kulturen og klimaet. Det er i allfeall 50 grader i forskjell fra Dubai og Norge og i starten var det veldig vanskelig å bli vant til, ler Ammar.

Han betegner seg selv som palestiner, som opprinnelig er født og oppvokst i Syria. Bestefaren til Ammar flyttet med familien til Syria i 1948 da krigen mellom Israel og Palestina begynte, men heller ikke der fikk de leve trygt.

- Da jeg var atten år flyttet jeg til Dubai for å jobbe og oppleve noe nytt. Det var før krigen i Syria brøyt ut, men familien min ble igjen og kom seg ikke ut før mye senere, forteller han.

I Dubai jobbet Ammar på en flyplass. Han hadde utdannet seg som mekaniker, hadde ansvar for HMS og trivdes godt. Etterhvert fant han kjærligheten med ei norsk jente, og bestemte seg etter noen år for å flytte sammen med henne til Norge.

Å ikke mestre språket
Å få innpass i arbeidslivet i Norge var ikke bare enkelt, tross i at Ammar hadde utdannelse fra Dubai.

- Det var en stor utfordring at jeg ikke snakket norsk, og heller ikke så godt engelsk. Jeg ville ha en jobb, men visste ikke hvordan. Derfor begynte jeg som frivillig hos Refugees Welcome to Agder. Der traff jeg folk og lærte litt språk. Det var den eneste måten jeg kunne være med og gjøre noe nyttig, samtidig som jeg fikk treffe folk for å få et nettverk, forteller han.

Gjennom en han ble kjent med i Refugees Welcome to Agder fikk Ammar tips om å ta kontakt med Steinar J. Olsen, eier og arbeidende styreleder i Stormberg. Han hadde da startet med norskopplæring på skole, og fikk jobbe to dager i uken hos Stormberg i stedet for å gå på skole. Gjennom jobb fikk han språktrening i praksis.

- Da jeg kom til Norge hadde jeg brukt mest mulig engelsk for å bli forstått, men for å virkelig lære norsk ville jeg ikke snakke engelsk mer. Kroppsspråket ble viktig, og det ble mye peking i starten. Jeg lærte meg gradvis mer gjennom å jobbe med andre som snakket norsk og som tok seg tid til å forklare meg, sier han.

Fast jobb
Etter en tid fikk Ammar fast stilling på Stormbergs lager, og i september i fjor ble han skiftleder. Som skiftleder har Ammar ansvar med fordeling av oppgaver, samt at han sørger for at de som er på jobb har det bra. Når lagersjef er på ferie stepper Ammar ekstra inn.

- Jeg var heldig. Når jeg ble skiftleder får jeg også ekstra tillit, det betyr at jobben stoler på meg. Jeg har fått et stort ansvar og setter veldig pris på at jeg har fått den stillingen og tilliten. Jeg har jobbet hardt, det tror jeg er viktig, sier Ammar

Drømmen om eget hus
Etter fem år i Norge har Ammar klart å få oppfylt drømmen om eget hus. Sommeren 2019 ble han huseier og er storfornøyd.

- Mitt mål helt siden jeg kom til Norge var å ha mitt eget hus. Da jeg var barn tegnet jeg huset mitt. Det var et hus med møne. Riktignok ble det ikke møne på huset, det ble flatt tak, men jeg stortrives og er veldig glad, smiler han.

I dag studerer Ammar teknikkindustri (TIP), ved Kvadraturen skolesenter og har fullført andre året ved siden av jobben. Nå er han klar for å begynne i lære, men har ingen planer om å slutte i Stormberg av den grunn.

- Jeg liker arbeidsplassen min. Det er viktig å være en plass man trives. Jeg liker menneskene her og trives med det jeg gjør. Man må velge riktig plass å være. Når man trives en plass så yter man også bedre, sier Ammar.

I Stormberg har vi som mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Les mer om inkluderende arbeidsliv i Stormberg her

Les også:

--

--