AKADEMİYE GİRİŞ

Beslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Başvuru Süreci

Yüksek lisansa başvurmaya karar verdiniz ancak nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız bu yazı tam size göre!

Rumeysa Yolcu
Published in
4 min readAug 24, 2023

--

Yüksek lisans yapmaya karar verdikten sonra bu sürecin nasıl işlediğine, ne yapmam gerektiğine ve beni nelerin beklediğine dair hiçbir fikrim yoktu. Bu konuda yararlanabileceğim bir kaynak bulamadım. Süreç sonunda da benim gibi hissedenlere yardımcı olmak için bu yazıyı yazdım. Umarım senin için faydalı olur :)

Birkaç defa ne yapacağımı bilmediğim ve gözüme çok zor gözüktüğü için yüksek lisansa başvurmaktan vazgeçtim. Arada “bi’ bakayım nasıl oluyormuş bu iş” diyerek minik araştırmalar yaptım.

Öncelikle elimde bir ALES ve yabancı dil puanı olması gerektiğine aşinaydım. Bu yüzden sınavlara girdim. Her ikisinin de zorunlu olduğunu ve başvurumun kabul edilmesi için genel puan hesaplamasına katıldığını zannediyordum.

Sonra öğrendim ki ALES, yüksek lisans başvurusu için kesin olarak şartmış. Ancak yabancı dil puanı, üniversiteden üniversiteye değişiyormuş. Bazıları yabancı dil puanı istemiyor, bazıları genel puan hesaplamasına katıyor, bazıları ise sadece baraj puan belirlemiş o puanın üstündeki başvuruları kabul ediyor.

Bu ayrıntıyı bilmediğim için başvurmaktan vazgeçmiştim çünkü yabancı dil puanımın düşük ve yeterli olmadığını düşünüyordum. Öğrenince “hımmm, bi’ deniyim” dedim.

Artık yüksek lisansa başvurmaya kesin olarak karar verdiğimde her üniversitenin başvuru şartlarının, değerlendirme sürecinin farklı olduğunu ve incelememi üniversite bazında yapmam gerektiğini anlamıştım.

Üniversiteler, Sağlık Bilimleri Enstitüsü internet sayfasında başvurular başlamadan önce bölüm bazında başvuru koşulları, boş kontenjanlar ve takvim hakkında duyuru yayınlıyorlar. Takip ettiğim bazı siteler:

Notion’da bir sayfa oluşturdum ve bir tablo ekleyerek araştırmalarımı oraya kaydetmeye karar verdim. Tabloyu oluşturarak araştırmaya başladığım zaman mayıs ayıydı.

Tablonun son hali.

Beslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Araştırma Aşamaları

  1. Ankara’da yüksek lisans yapmak istediğim için öncelikle beslenme ve diyetetik bölümünde yüksek lisans yapabileceğim üniversitelerin listesini yaptım.
  2. Başvurmak istediğim üniversitelerin enstitü sayfalarından akademik takvimlerini ve duyurularını inceledim. Mayıs ayında henüz başvurularla ilgili bir duyuru yapılmamıştı. Bu yüzden geçmiş duyurulara giderek önceki dönem yapılan duyuruları inceledim. Buradan başvuru koşullarını ve tahmini başvuru takvimini elde ettim. Bazılarında akademik takvim yayınlandığı için oradan başvuru tarihlerine ulaşabildim.
  3. Telefonumda hızlı erişim bölümüne sağlık bilimleri enstitülerinin internet adreslerini ekleyerek yeni dönem başvuru duyuruları için düzenli olarak bu sayfaları ziyaret ederek kontrol etmeye başladım.
  4. Başvuru duyuruları yayınlandıktan sonra başvuru koşulları ve kontenjan bilgilerini kontrol ederek uygun olup olmadığımı belirledim.
  5. Başvurular başladığında bazı üniversiteler, başvuru esnasında belge yüklememi istediği için bu belgeleri PDF formatında bilgisayarımda bir klasörde hazırladım (e-devlet ve ösym sitelerinden indirerek).
  6. Son olarak da başvuru kılavuzlarındaki talimatlara uygun olarak başvurumu yaptım.
Başvuru yapacağınız üniversiteye göre farklılık gösterebilir.

Beslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Bilim Sınavı

Yüksek lisans başvurusu yaptıktan sonraki süreç de üniversiteden üniversiteye değişebiliyor. Mesela Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, ön değerlendirme sonrasında bilim sınavına girebilecekleri açıklıyor. Ankara Üniversitesi’nde ise başvuranların hepsi sınava girebiliyor. Bu noktada iyi bilgi sahibi olmak gerekiyor.

Bilim sınavının yapılış şekli de üniversiteden üniversiteye değişiyor.

  • Yazılı sınav
  • Sözlü sınav
  • Yazılı sınav + Sözlü sınav

gibi farklı şekillerde olabiliyor. Üniversitenin nasıl bir uygulama yaptığını enstitü sayfasından öğrenebilirsiniz.

Girdiğim bilim sınavlarında lisans sürecinde gördüğüm bütün derslerden konular vardı. Diyetetik, toplum beslenmesi, toplu beslenme sistemleri, hastalıklarda beslenme, anne ve çocuk beslenmesi.

Sınav yeri ve tarihi de yine enstitü sayfasında yayınlanıyor.

Ben bilim sınavına mezun olduktan yaklaşık bir yıl sonra girdim ve bazı soruları görünce “ben bunun cevabını çok iyi biliyordum” diye tepki verdim. Bir yıl aradan dolayı çoğu şeyi unutmuştum. Yine de sınavlarım güzel geçti.

Lisans sürecinde ALES ve yabancı dil sınavlarına girerek; lisans biter bitmez yüksek lisans sürecine başlamanız ve bilim sınavına girmeniz bilgileriniz taze olduğu için sizin yararınıza olacaktır.

Beslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Genel Başarı Değerlendirmesi

ALES ve yabancı dil sınavlarına girdik, belgeleri sisteme yükledik, başvurumuzu yaptık, bilim sınavına da girdik. Peki şimdi ne olacak?

Başvuru yapacağınız üniversiteye göre farklılık gösterebilir.

Geldik benim en çok sabırsızlandığım bölüme. Yani sınavdan sonra sonuçların açıklanmasını beklemek. Genelde sınavdan bir hafta sonra enstitü sitesinde sonuçlar açıklanıyor. Sonuçlar, herkesin genel puanını içeren bir liste halinde veya sistem üzerinden giriş yaparak sadece bireysel sonucun görülebileceği şekilde açıklanıyor.

Genel puanın hesaplanması:

  • %50 ALES Puanı
  • %20 Mezuniyet Not Ortalaması (100'lük sisteme göre olan ortalama)
  • %30 Bilim Sınavı Puanı

Katılımcılar, en yüksek puandan düşük olana sıralandıktan sonra kontenjan kadar kişi asil kazanan oluyor. Sonraki kontenjan kadar kişi de yedek kazanan olarak belirleniyor. Eğer asil kazananlar, kayıt süresi içerisinde kayıt yapmazlarsa yedek kazananlar, kayıt yapma hakkı kazanıyor.

Kayıt yapmaya hak kazandıysanız üniversitenin başvuru takviminde belirtilen süreler içerisinde online veya şahsen üniversiteye kayıt yapmanız gerekiyor.

Evet, sanırım yüksek lisans başvuru süreci hakkında anlatacaklarım bu kadar.

Yazımı beğendiysen, senin için faydalı olduysa alkışlamayı ve yorum yapmayı unutma!

Arkadaşlarına göndererek onların da yararlanmasını sağlayabilirsin :)

Sormak istediğin bir şey olursa bana @dytrumeysayolcu Instagram hesabımdan veya dytrumeysayolcu@gmail.com mail adresimden ulaşabilirsin.

--

--