Cesta k práci UI Designéra v Anglii (I. díl — Kde najít motivaci a jak zvolit místo)

článek originálně publikován 1. března 2016 na LinkedInu

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)
7 min readDec 11, 2016

--

autor B. Mazoch, publikováno v Deníku Designéra

Pohled na bristolský přístav — každý můj pracovní den začíná a končí cestou přes tuto podle mně nejkrásnější část města. Vlevo je vidět historická loď Balmoral, se kterou se můžete vydat na plavbu okolo britského pobřeží.

S překvapením jsem si uvědomil, že uběhlo už 5 měsíců od momentu, kdy jsem nastoupil do jednosměrného autobusu s konečnou destinací Anglie — Bristol (pozn. článek byl napsán 1. března 2016). Ten čas letí. Moje cesta začala od píky, bez předem domluveného zaměstnání a bydlení, s cílem prosadit se ve svém oboru. A to se povedlo. Dnes pracuju na pozici UI* Designér v softwarové firmě vyvíjející systém pro kliniky a nemocnice. (* User Interface = uživatelské rozhraní)

Během té doby jsem nasbíral množství zkušeností, které bych rád spolu s příběhem mé cesty sdílel a třeba tím tak někomu dalšímu pomohl. Proto tímto dílem načínám sérii článků, ve kterých najdete moje tipy a informace o tom: 1. jak úspěšně nastartovat anglický život, 2. jak výrazně zvýšit své šance na získání kvalifikované pozice (a to kdekoliv na světě) a nakonec taky 3. pohled na práci designéra v Anglii.

Bez motivace to nepůjde. Co byla ta moje?

Touha cestovat, vyzkoušet si práci v zahraničí a zároveň poznat život, lidi a kulturu jiné země, vylepšit si cizí jazyk a když by to klapalo, pokračovat v profesním růstu. Jednoduché. Myšlenky na vycestování ve mně bobptnaly už dost dlouhou dobu. A minulý rok byla ta nejlepší příležitost si za tím opravdu jít.

“Touha cestovat, vyzkoušet si práci v zahraničí a zároveň poznat život, lidi a kulturu jiné země, vylepšit si cizí jazyk a když by to klapalo, pokračovat v profesním růstu. Jednoduché.”

Vše samozřejmě nebylo jen tak, lusknutím prstu, a průběh rozhodování a volby odjet do Anglie byl díky různým okolnostem klikatý. „Člověk míní, život mění“, jak se říká.

Vítej v království. Proč zrovna Anglie a Bristol?

Když se ve mně myšlenka na vycestování kdysi dávno zrodila, jako první mě napadla právě Anglie (tehdy hlavně díky mému nadšení pro fotbal). Tu po nějaké době vystřídalo snění o divoké přírodě vzdálenější Kanady a programu Working Holiday, na který jsem se ale nedostal. A tak se moje pozornost obrátila znovu na ostrovy.

Anglie je jednoduše skvělá možnost jak dostat svou angličtinu na další level a i když patří do Evropy, tak pro mě má díky své ostrovní poloze stále speciální nádech. Kromě toho pro ní hovořila i dostupnost, vývoj libry a její ekonomická situace. Silným faktorem a později motivací v obtížnějších časech byla i má tehdejší přítelkyně, která pracovala jako au-pair v Londýně. Vesměs tedy super kombinace.

“Anglie je jednoduše skvělá možnost jak dostat svou angličtinu na další level a i když patří do Evropy, tak pro mě díky své ostrovní poloze má stále speciální nádech. Kromě toho pro ní hovořila i dostupnost, vývoj libry a její ekonomická situace.”

A proč vlastně Bristol? No nebyl bych to já, kdybych si předem důkladně nezjišťoval informace o místě, kde se hodlám na čas usadit. A tak jsem podrobil anglická města přísným měřítkům. Tady je seznam, který mě přesvědčil, že by Bristol mohl být vážně dobrá volba:

  1. Větší a kosmopolitní město
    Svou velikostí a populací bych Bristol přirovnal k Brnu. Je tady několik univerzit a proto má mladistvý ráz. Díky mezinárodním programům se zde sjíždí studenti z různých koutů světa. Navíc tady taky existují početné komunity lidí nestudentů ze Španělska, Itálie, Francie, Řecka a mohl bych pokračovat.
  2. Dobrý výchozí bod pro cestovatelské plány
    Bristol má velmi dobrou pozici k prozkoumávání zajímavých míst Británie. Nachází se v blízkosti oblasti Cornwall na jihozápadě Anglie s vyhlášenými letovisky a pobřežím. Co by kamenem dohodil je překrásné historické město Bath. Nedaleko je třeba i Oxford a Birmingham a do Londýna je to busem jen necelé 3 hodiny. Po souši se lze snadno a rychle dostat do Walesu, letecky z bristolského letiště pak do Irska, Skotska nebo úplně jinde.
  3. Rušný život a pestré volnočasové vyžití v každou roční dobu
    Tak jako ve většině velkých měst je zde hodně sportovních a kulturních možností a akcí. Na Bristolu se mi pak líbí nejvíc kreativní kulturní život. V centru a dalších částech města se nachází stylové bary a puby s osobitou atmosférou a ve velkém množství z nich pravidelně vystupují kapely různých stylů a žánrů. Své místo tady mají samozřejmě i klasické párty kluby a vychutnat si můžete taky pestrou mezinárodní kuchyni. Kreativní a nezávislá atmosféra na vás dýchá i v ulicích města díky výtvarným kouskům přímo na zdech jejich budov.
  4. Pracovní příležitosti a vysoká životní úroveň
    Protože jsem odcestoval do Anglie „na slepo“, věděl jsem, že se budu muset ze začátku uživit neodbornou prací a dokonce jsem se na tuto změnu i těšil. Bristol patří mezi anglická města s dobrou situací okolo zaměstnanosti a proto tady lze najít dostatek nabídek na neodborné pozice (od práce ve skladech po práci v obchodech, restauracích a barech). Kromě toho jsem ale jednoznačně chtěl usilovat o pozici v oboru, což je v mém případě digitální design a vývoj softwaru. A Bristol v tomhle odvětví má co nabídnout. Ale pozor, ani to totiž nezaručuje okamžitě místo (více se o tom rozepíšu v následujících dílech).
Vpravo všudepřítomní racci a pohled z okna mojí kanceláře na budovu University of Bristol. Vlevo a uprostřed opět bristolský přístav, který kdysi sloužil jako hlavní obchodně logistický bod. Přístav v Bristolu je zasazen do vnitrozemí a když se blíže moře postavil větší čistě nákladní přístav, začalo se pro něj hledat nové využití. V čase se tak změnil do podoby krásné rekreační oblasti se spoustou barů a kaváren.
Vlevo majestátní bristolská katedrála, kolem které jezdím taky každý den do práce. A napravo slavný bristolský vysutý most Clifton Suspension Bridge otevřený roku 1862, který je jednou z hlavních dominant a atrakcí města. Když most vidíte na živo, máte před sebou opravdu nevšední stavbu.

Další fotky z Bristolu a z mého cestování po Británii můžete najít
na mém Instagramu @bretickm

Bristol je sympatické město. Za zmínku stojí, že dva roky zpátky byl jmenován nejlepším místem k žití v UK a stále se pravidelně umisťuje na předních příčkách. Přečtěte si další pohled na to, proč je Bristol tak skvělé město k žití. Pár drobností, které mi k dokonalosti chybí, se ale najde:

  1. Doprava bez šalin a tramvají
    Za ty roky strávené v Brně jsem si tak zvykl na skvělé šaliny, které jezdily většinou na čas, že je teď postrádám v jakémkoliv městě, které je nemá. V Bristolu chybí a co víc, autobusy a doprava ve špičce je upřímně hrozná. Jediné štěstí, že to do práce mám půl hodiny pěšky a že Bristol dbá na cyklisty.
  2. Přístav bez moře
    V Bristolu se nachází krásný renovovaný přístav, který slouží k rekreaci, kulturním akcím a jiným aktivitám. Okolo poletují racci, vodním kanálem brázdí čluny, ve vodě jsou zakotvené pěkné lodě. Město ale není přímo u moře a tak postrádám opravdový mořský vzduch a burácející vlny.
  3. Zmizelé historické budovy
    Mám v oblibě historickou architekturu a v každém místě, kde je jí přehršel na mě hodně pozitivně působí její atmosféra. Bristol byl za války vybombardován a velké množství opravdu starých budov tak zmizela (hlavně v centralní části města). Nedá se nic dělat, člověk musí vyjet za architektonickými skvosty kousek jinam a nebo si je v Bristolu víc dohledat.

Možná vás taky může zajímat otázka, proč jsem nezamířil do Londýna. Život ve světové metropoli bych si dokázal představit. Chtěl jsem ale žít v angličtějším městě a taky popravdě ušetřit mnohem víc financí na cestování a další záliby. S tím bych v Londýně nemohl díky vyšším nákladům na život tolik počítat.

Závěr je tady, pokračování příště

No a tak jsem v Bristolu. V květnu 2015 jsem neprodloužil končící smlouvu v předchozí práci, větší část léta jsem strávil cestováním a pak začal hledat nové zaměstnání tehdy ještě v ČR. Během září 2015 jsem ale následně odmítl zajímavou pozici Front-end Developera v Praze a o pár týdnů později jsem už stál na anglické půdě. Bez práce, bez bydlení, bez kamarádů a rodiny, jen sám se sebou a se sebevědomím, že si dokážu poradit. Dobrodružství mohlo začít.

“V jeden den jsem odmítl zajímavou pozici Front-end Developera v Praze a o pár týdnů později jsem už stál na anglické půdě. Bez práce, bez bydlení, bez kamarádů a rodiny… Dobrodružství mohlo začít.”

V příštích dílech se víc rozepíšu o tom jaké byly moje anglické začátky, jak jsem v Anglii hledal práci designéra a vývojáře, ale začal jako full-time “umělec” i když nemaluju ani nehraju na hudební nástroj. Rozepíšu se o tom, co je užitečné udělat před odjezdem do cizí země pro výrazné zvýšení šance na nalezení odborné pozice a taky se podělím o podrobnostech z mé aktuální práce.

Brett

Článek napsal Břetislav “Brett” Mazoch během své designérské kariéry v Anglii. Tam se přestěhoval, aby následoval svoje cestovatelské sny a pracovní vášeň, kterou je UX Design, Web/UI Design a Front-end Development.

Navštivte jeho Portfolio •• LinkedIn •• Twitter •• Instagram.

--

--

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)

I write stories for digital designers to help them design great & highly usable products... Hello! My name is Bretislav (aka Brett) and I am a UX/UI Designer.