Cesta k práci UI Designéra v Anglii (II. díl — Peprné začátky a jak úspěšně nastartovat anglický život)

článek originálně publikován 8. března 2016 na LinkedInu

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)
7 min readDec 11, 2016

--

autor B. Mazoch, publikováno v Deníku Designéra

Další z mých mnoha fotek bristolského přístavu, který jsem si doslova zamiloval. Člověk, když chodí po nábřeží, tak zkrátka vnímá tu mořeplaveckou atmosféru a vyhlíží piráty nebo rybářské lodě vracející se s čerstvým úlovkem.

Začátky v cizí zemi nejsou snadné (alespoň pokud nejste géniem nebo člověkem se zářivou profesní kariérou). To může potvrdit snad každý, kdo se takto podobně někam vydal. Když jsem do Anglie dorazil, neměl jsem dopředu zajištěné bydlení ani práci. I takto může začít cesta designéra. Musel jsem tedy co nejrychleji vyřešit zmíněné dva nejdůležitější problémy a spolu s nimi další dílčí kroky. Během peripetií s dočasným ubytováním se mi nakonec podařilo získat pokoj ve sdíleném bytě a následně taky první, neodbornou, práci. Tady je ověřený návod k úspěšnému startu anglického života. Máte-li touhu a motivaci, běžte do toho — dá se uskutečnit ledacos.

All right! Jsem v Anglii a co teď?

Vystoupil jsem z autobusu a věděl jsem, že legrace teprve začíná. Na jednu stranu jsem byl nadšený, že si jdu za tím, co jsem dlouho chtěl zažít. Na stranu druhou, při jakémkoli nezdaru člověk v takové nové situaci neprožívá úplně příjemné chvíle. Bral jsem to ale jako výzvu, která mě v každém případě nutila na sobě pracovat, zlepšovat se a posunovat se dál.

“Bral jsem to ale jako výzvu, která mě v každém případě nutila na sobě pracovat, zlepšovat se a posunovat se dál.”

K pohodovému životu v Anglii vede několik kroků, jejichž pořadí se může různě prolínat. Pokud se nehodláte vracet brzy domů, musíte je chtě nechtě řešit.

  1. Příprava před odjezdem
  2. Zařízení anglického telefonu
  3. Hledání stálého bydlení
  4. Hledání práce
  5. Založení anglického bankovního účtu
  6. Vyřízení NIN čísla

Máte-li zájem o podrobný zdroj informací o životě v Anglii, stojí za to navštívit stránky Lochneska.cz a její sekce Před odjezdem do Anglie a Po příjezdu do Anglie, případně vše přehledně v Obsahu webu. Užitečné a inspirativní shrnutí začátku života v Anglii, které taky doporučuju k přečtení, sepsala i jedna kreativní česká dívka v Brightonu — Jak se přestěhovat do Británie.

1. Příprava, plán and rock&roll
(aneb Příprava před odjezdem)

Příprava před odjezdem je určitě důležitá a její důležitost rapidně roste, pokud si hodláte najít kvalifikovanou práci a to co nejdříve. Před odjezdem jsem si proto nejdříve zjistil, co všechno budu muset zařídit ještě v ČR a co vše budu muset řešit po příjezdu do Anglie (hlavně tedy jak na bydlení a práci). Střet s realitou totiž může být těžší než se zdá a příprava a dobrý plán vám pomůžou snadněji a levněji řešit různé problémy, které vás zpravidla neminou. Proto můžu každému — kdo se do Anglie chystá za novým životem — jen doporučit, projít si důkladně už jednou zmíněnou stránku Před odjezdem do Anglie.

“Příprava před odjezdem je určitě důležitá a její důležitost rapidně roste, pokud si hodláte najít kvalifikovanou práci a to co nejdříve.”

Měl bych se dále zmínit, že moje angličtina byla na středně pokročilé úrovni (dokázal jsem si tedy sám vykomunikovat nutné záležitosti) a že jsem s sebou měl našetřené peníze, které jsem do začátku mohl investovat. Neexistuje ale přesná částka, kterou bych mohl poradit. Vše se odvíjí od různých faktorů (např. životní úroveň místa, rychlost nalezení práce apod.). Na začátek člověk musí počítat s penězi minimálně na 1–2 měsíce a to na pokrytí stravy, cestování, dočasného bydlení a nakonec nájmu + depositu. S těmito prostředky tak získáte čas na nalezení práce. V mém případě jsem měl k dispozici zhruba 1400 £ (při kurzu zhruba 35 Kč za 1 £), které jsem během prvního měsíce a půl v podstatě vyčerpal na všechny ty zmíněné věci. Vyčíslené shrnutí měsíčních nákladů na život v Anglii můžete najít například v článku Stěhování do Anglie.

Kapitola sama o sobě je příprava pro hledání kvalifikované práce. Během jednoho roku před odjezdem jsem kompletně přepracoval a aktualizoval online portfolio svých vybraných projektů. Připravil si anglický životopis (na odkaze je původní a již neaktuální verze) a zároveň sepsal několik verzí motivačních dopisů. Vytvořil jsem si profil na profesní sociální síti LinkedIn a budoval průběžně kontakty. A nakonec jsem si vyřídil taky dvě pracovní doporučení v angličtině. Důkladněji se o této přípravě rozepíšu v jednom z dalších dílů jako součást tématu jak zvýšit své šance na získání kvalifikované práce kdekoliv na světě.

2. Bez komunikace po telefonu se nehnete
(aneb Zařízení anglického telefonu)

Zařízení anglické SIM karty hned na úplném začátku je důležité protože potřebujete anglické číslo ke komunikaci s úřady, s majitelem bytu nebo případným zaměstnavatelem. Já zvolil operátora Three, ale moc času jsem výběru nevěnoval. V nejbližší prodejně jsem si koupil kredit na volání a data za 10 £ a bylo hotovo. Pokud by vás k tomuto tématu zajímaly detailnější informace, najdete je dobře rozepsané v článku Mobilní telefon v Anglii.

3. Nečekané obtíže při zabydlování
(aneb Hledání stálého bydlení)

Vyřešit bydlení spolu s nalezením práce patřilo k nejobtížnějším úkolům. Můj plán byl ubytovat se na první týden v hostelu a během toho si najít bydlení nejlépe s mezinárodní obsadou. Hostely ale na konci září, díky tehdy probíhajícímu rugby šampionátu ve Walesu, byly o víkendech plné. Ponaučení do příště: zjistěte si sportovní a kulturní akce v místě a okolí, abyste nemuseli uvažovat o spaní na nádraží. Navíc byl začátek školního roku a hodně studentů dočasně přebývalo právě v hostelech. Plán proto neprobíhal hladce.

Taky hledání stálého bydlení bylo v září/říjnu složitější něž jindy. Museli jste být připraveni strávit hodiny procházením inzerátů a komunikací přes email nebo lépe po telefonu a vyhradit si čas i na prohlídky. A pokud jste si prohlídku domluvili, nebylo ještě vyhráno protože na danou nabídku zároveň odpovědělo plno dalších zájemců. Ke hledání bydlení a spolubydlení doporučuju mně osvědčené weby Gumtree, Spareroom a českou skupinu na Facebooku „Češi a Slováci v Bristolu“.

Po usilovném domlouvání a několika prohlídkách se mi podařilo po týdnu získat pokoj v 5+1 bytu, za na dané poměry dobrou cenu 360 £/měsíc (plus cca 40 £ navíc za účty) v pěkné lokalitě Southville, jen 20 minut chůze od centra. Mezi spolubydlícími mám nyní dvě Španělky, Španěla a španělsky mluvící Italku (Hola, una cerveza, la fiesta — ano, nadešel čas začít se španělštinou). Starosti mi ale tehdy přinesl fakt, že jsem na nastěhování musel čekat měsíc…

Můj pokoj nalevo a dům, ve kterém bydlím spolu s dalšími čtyřmi vybornými spolubydlícími z jiných států. Tvoříme doslova mezinárodní domov. I když cena pokoje v přepočtu na české pěníze moc nedpovídá velkému luxusu, na Bristol je to super poměr cena/výkon. Zvlášť když je tady v Bristolu shánění nového bydlení netriviální záležitost díky tomu, že se místo hodně rozvíjí a stěhují se tady lidi z různých koutů světa, aby nabrali zahraniční zkušenosti.

Neustálé přemisťování z jednoho ubytování do druhého nebylo vždycky úplně fajn. Člověk se ale v rámci hostelů a případně Couchsurfingu seznámí s novými lidmi a získá cenné rady a informace. Z bristolských hostelů vřele doporučuju YHA a Homestay, případně méně komfortní The Lanes a Full Moon (ceny se pohybují od 20 £/noc v závislosti na dni v týdnu). Kromě hostelů lze využít taky služby Airbnb, pomocí které můžete najít ubytování u soukromníků (docela výhodně to vychází pro páry). Další podrobné informace na téma ubytování najdete například ve článku Ubytování v Anglii.

Bristolský přístav I.
Bristolský přístav II.
Bristolská katedrála

Další fotky z Bristolu a z mého cestování po Británii můžete najít
na mém Instagramu
@bretickm

Závěr a co vás čeká v příštím díle

Když si zpětně pročítám moje zkušenosti se zabydlováním, byly to krušné časy. Proto je určitě velké odlehčení, pokud máte v místě vašeho přestěhování někoho, u koho můžete na začátku nějakou dobu pobýt a vyřizovat si v poklidu všechny nutné záležitosti, stálé bydlení a práci. Ušetříte tím nervy a nemalé finance.

V následujících dílech tohoto seriálu se už více zaměřím na témata týkající se práce. Popíšu svůj přesun z nekvalifikované profese na kvalifikovanou. Přidám tipy, díky kterým můžete posunout svůj profesní profil na vyšší level a zvýšit tak šanci na získání svého vysněného zaměstnání. A nakonec přinesu pohled na pozici designéra v anglické firmě.

Brett

Článek napsal Břetislav “Brett” Mazoch během své designérské kariéry v Anglii. Tam se přestěhoval, aby následoval svoje cestovatelské sny a pracovní vášeň, kterou je UX Design, Web/UI Design a Front-end Development.

Navštivte jeho Portfolio •• LinkedIn •• Twitter •• Instagram.

--

--

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)

I write stories for digital designers to help them design great & highly usable products... Hello! My name is Bretislav (aka Brett) and I am a UX/UI Designer.