Cesta k práci UI Designéra v Anglii (III. díl — Jak co nejrychleji získat kvalifikovanou pozici)

článek originálně publikován 16. března 2016 na LinkedInu

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)
11 min readDec 11, 2016

--

autor B. Mazoch, publikováno v Deníku Designéra

Pohled z věže na kopci uprostřed města směrem na budovu University of Bristol. Vež je umístěna v parku, který je hned kousek od našich kanceláří, takže můžu doporučit jako skvělé místo na polední pauzu.

Na konci ledna tomu byly tři měsíce, kdy mi skončila zkušební doba v bristolské softwarové firmě Bluewire Technologies na pozici UI Designér a já si mohl už s jistotou říct: „Tak jo, zvládl jsem to.“ Při vzpomínání na průběh hledání práce se teď už jen pousmívám. Obcházel jsem firmy z oboru, obesílal emaily na všechny strany, ale na první pohovor jsem si musel počkat. Mezitím jsem proto začal i s hledáním nekvalifikované práce a nastartoval stejný koloběh. Den za dnem jsem rozesílal emaily nebo se osobně ptal po práci prodavače, skladníka, číšníka nebo pomocníka v kuchyni. A pak to vyšlo. Začal jsem připravovat sendviče a o pár týdnů později jsem už navrhoval uživatelské rozhraní webovému systému pro kliniky a nemocnice. A právě o průběhu a radách ke hledání práce v Anglii je tento díl.

V minulém článku jsem se zmínil, že cesta k ustálenému životu v Anglii vede v základu přes šest dílčích kroků. O přípravě před odjezdem, vyřizování anglického telefonu a hledání bydlení jsem už psal. Nyní ty kroky zbývající.

  1. Příprava před odjezdem
  2. Zařízení anglického telefonu
  3. Hledání stálého bydlení
  4. Hledání práce
  5. Založení anglického účtu
  6. Vyřízení NIN čísla

4. Od přípravy sendvičů k práci designéra
(aneb Hledání práce)

Hledání prvního zaměstnání jsem měl tedy rozjeté na dvou frontách. Na následujících řádcích vám popíšu, jak probíhaly moje bitvy na obou, plus připojím pár tipů a vlastní zkušenosti. Pro přehledný souhrn informací o možných dalších způsobech hledání práce v Anglii doporučuji k přečtení také článek Návod, jak si najít práci v Anglii, pracovní podmínky Anglie. A nebo další velmi užitečný článek 10 tipů, které vám pomohou najít práci v Anglii.

…jak jsem se stal nejprve Junior Sandwich Artistou

Při hledání nekvalifikované práce jsem si nejprve připravil varianty životopisů s pracovními zkušenostmi, které se hodily na pozice prodavač se sportovním zbožím a skladník a jednu variantu jsem měl připravenou pro číšníka nebo pomocníka do kuchyně. Na některá místa bylo nutné životopisy obeslat online spolu s vyplněním dotazníku (například do McDonaldu, KFC nebo supermarketů). Várka vytisknutých životopisů potom čekala na roznesení.

Pustil jsem se do ulic a během asi 4 dnů jsem obešel obchody, bary a restaurace, které mě lákaly i z pohledu zákazníka. Vše v blízkosti centra protože při práci mimo město třeba v obrovských skladech, bych pravděpodobně přišel do styku s angličtinou jen málo. Průběh byl následovný. S úsměvem na tváři jsem pozdravil a požádal o zavolání manažera směny. Představil se, povyprávěl o svých zkušenostech a přenechal na místě životopis.

“Před prvním pokusem jsem musel sebrat odvahu. A pak to šlo snadněji a snadněji. Oběhl jsem přibližně 15 míst, procvičil solidně angličtinu a čekal co, se bude dít.”

Ze začátku to nebyl žádný med. Nikdy jsem se totiž o podobné pozice neucházel. Po střední jsem vždy pracoval jen v rámci oboru a tak se musím přiznat, že v případě hledání nekvalifikovaného zaměstnání byl můj životopis hodně improvizovaný… Boj o práci v Anglii je přece boj o práci v Anglii. Před prvním pokusem jsem tedy musel sebrat odvahu. A pak to šlo snadněji a snadněji. Oběhl jsem přibližně 15 míst, procvičil solidně angličtinu a čekal, co se bude dít.

A něco se opravdu dělo. O pár dní později se mi ozvali z McDonaldu, ze Subway a z jednoho vytříbeného baru, ve všech případech jsem potom absolvoval zkušební směny. McDonald jsem zavrhl díky podmínce hladce oholené tváře (nic pro mě) a ve zmíněném baru mi nenabídli full-time. Nakonec byla moje volba Jr. Sandwich Artist v řetězci Subway, kde jsem měl plný úvazek a čerpal benefity na stravu.

Práce spočívala ve zpracování potravin k přípravě sendvičů, v úklidu prodejny a kuchyně a samozřejmě nechyběla obsluha u pultu a příprava samotných sendvičů. S mezinárodním týmem utíkaly denní i noční směny dobře a došlo i na veselé příhody. Byl jsem šťastný, že se mi podařilo najít stálý příjem financí, které v Anglii mizí rychle. Pokud máte minimální mzdu (6.70 £/hod) můžete si tak přijít zhruba na 940 £/měsíc (tj. 168 hod × 6.70 £ před zdaněním). Při spočítání nákladů (na ubytování, stravu, dopravu a mobil) tak zjistíte, že to stačí na jejich pokrytí a taky na zábavu a případné šetření.

…jaké možnosti využít při hledání kvalifikované práce

Ze svých zkušeností můžu říct, že při hledání kvalifikované práce v Anglii
máte na výběr ze tří způsobů. Jak jsem s nimi byl úspěšný se dozvíte dále.

  1. Osobní kontakt a předávání životopisů
  2. Online rozesílání životopisů spolu s motivačním dopisem
  3. Registrace na specializovaném webu nebo u agentury

4.1 Osobní kontakt a předávání životopisů

Už jsem se zmínil, že mému odjezdu do Anglie předcházela poměrně velká příprava, během které jsem zapracoval na svém profesním profilu a vytvořil materiály prezentující moje odborné znalosti. O celé této předodjezdové přípravě, která mi pomohla najít si úspěšně kvalifikovanou práci, se více rozepíšu v dalším díle. Do Anglie jsem tak měl připraveno několik kopií životopisu a tištěnou verzi svých vybraných digitálních a webových projektů.

“Hned po vyřešení dočasného bydlení jsem začal obcházet vybrané firmy z oboru. Moje představa byla taková, že když se ukážu a představím osobně, tak tím udělám dojem a dostanu šanci.”

Hned po vyřešení dočasného bydlení jsem následně začal obcházet vybrané firmy z oboru, které zároveň nabízely nějakou vhodnou pozici (webový designér nebo vývojář). Moje představa byla taková, že když se ukážu a představím osobně, tak tím udělám dojem a dostanu šanci. Navštívil jsem takto zhruba 7 firem. V některých jsem mluvil s odpovědnými osobami, někde jsem se dostal pouze na recepci. Popravdě ale tento přístup nebyl tak efektivní, jak jsem si představoval. Žádná z oslovených firem mě nekontaktovala zpátky. Přesto nelituji, že jsem tuto strategii vyzkoušel, protože mě neustále nutila vystupovat ze své komfortní zóny a každým pokusem se zlepšovat.

4.2 Online rozesílání životopisů spolu s motivačním dopisem

Během dne jsem obcházel firmy osobně a po večerech jsem potom surfoval internetem a hledal další, které bych oslovil online. Vytvořil jsem si tak poměrně velký seznam (odkazy přikládám na konci článku). Zajímavá nabídka pracovních míst z oboru digitálního designu a programování existuje i na webu organizace Bristol Media (dokonce jsem se zúčastnil jednoho jejich pravidelného setkání a využil to jako příležitost pro navázání kontaktů z oboru).

“Mou podmínkou pro kontaktování firmy bylo, aby pro mě byla zajímavá i tím, čemu se věnuje.”

Mou podmínkou pro kontaktování firmy bylo, aby pro mě byla zajímavá i tím, čemu se věnuje. Odpověděl jsem tak svým životopisem spolu s motivačním dopisem zhruba na 20 nabídek a znovu s napětím čekal na zpětnou reakci. Většina odpovědí ale byla ve stylu „nyní nenabíráme“ nebo „máme vhodnější kandidáty“. Vkládal jsem do hledání práce hodně sil a času a toto mi samozřejmě radost nedělalo.

4.3 Registrace na specializovaném webu nebo u agentury

Poslední možností je využití specializovaných pracovních webů nebo pomoci agentur. Jedním z dobrých přístupů ke hledání práce je tak registrace u lokální pracovní agentury zaměřené na váš obor. Ta vám posléze bude předhazovat vhodné nabídky pro vaši kvalifikaci. Z Bristolu můžu jmenovat například Adlib agenturu, která je zaměřená na digitální designéry, webové programátory a další pozice z této oblasti.

“Pokud máte ucházející životopis a vhodné zkušenosti, pak existuje velká šance, že vám začnou brzy volat.”

Další přístup, který můžu doporučit je registrace životopisu na webu CV Library. Obsahuje totiž nabídky z různých oborů po celé Británii a databázi uchazečů si pravidelně procházejí recruiteři agentur. Pokud máte ucházející životopis a vhodné zkušenosti, pak existuje velká šance, že vám začnou brzy volat. A to se stalo i mně. Po registraci jsem měl každý den alespoň 1–3 telefonáty s nabídkou práce. Minimálně si tak člověk znovu dobře procvičí angličtinu a zároveň si navykne odpovídat na specifické otázky výběrového řízení. Pokud u rychlého pohovoru obstojíte, domluvíte se na telefonickém nebo osobním pohovoru, který bude probíhat už přímo se zástupcem dané firmy. Registrace životopisu na webu CV Library mě tímto způsobem přivedla k mojí aktuální práci.

…a jak se ze mě nakonec stal UI Designér

Po jednom z telefonických pohovorů jsem dostal nabídku setkání se šéfem firmy Bluewire Technologies, čítající zhruba 20 zaměstnanců, která se zabývá vývojem webového informačního systému pro nemocnice a kliniky. Mnohem více se o firmě rozepíšu v jednom z dalších dílů (dozvíte se jak to u nás probíhá, jaké technologie používáme, jak vypadá můj pracovní den apod.). Pro představu, tady je ukázka inzerátu s nabídkou pozice v naší firmě.

“Firma hledala někoho pro designérskou pozici se zkušenostmi s programováním, musel jsem tedy obstát
v obou těchto oblastech.”

Osobní pohovor byl neformální a celkově pohodový. Se šéfem firmy jsem se bavil o mé situaci, mých zkušenostech a znalostech, na jakých projektech jsem pracoval apod. V dalším průběhu pohovoru jsem se dostal přímo mezi tým a mé znalosti ověřoval designér a taky front-end vývojář. Firma hledala někoho pro designérskou pozici se zkušenostmi s programováním, musel jsem tedy obstát v obou těchto oblastech.

“Designérské dovednosti prezentovalo moje portfolio. Pravděpodobně mi také pomohla moje přímá zkušenost se spoluprací s lékaři, kterou jsem získal v mém předchozím zaměstnání.”

Designérské dovednosti prezentovalo moje portfolio vybraných projektů, které jsem měl s sebou v tiskové verzi a které jsem aktivně využil v diskuzi. Pravděpodobně mi také pomohla moje přímá zkušenost se spoluprací s lékaři, kterou jsem získal v mém předchozím zaměstnání na pozici vizuálního designéra a webového kodéra pro e-learningovou službu Masarykovy Univerzity v Brně. Vzpomínám si, že jsem byl se zájmem tázán například na jeden z mých projektů, který umožňuje prohlížení dentální 3D modelů přímo ve webovém prohlížeči. Hodí se tak nepodceňovat vaše dosavadní vytvořené práce a v pravou chvíli je sebevědomě prezentovat okolí. Programátorské znalosti si dále prověřili sadou otázek na témata okolo HTML5, CSS3 a JavaScriptu a následně taky tzv. FizzBuzz testem, u kterého si ověřili můj přístup k řešení problémů a týmové komunikaci. Na konci celého pohovoru (tj. po zhruba 2,5 hodinách) jsem dostal ihned nabídku na stůl.

Pokud můžu doporučit nějakou publikaci na téma ucházení se o práci v IT firmě, pak výborným zdrojem s množstvím praktických rad je knížka „The Google Résumé: How to Prepare for a Career and Land a Job at Apple, Microsoft, Google, or any Top Tech Company“.

“Ulice Králů” (King Street) s řadou historických budov. Celá ulice je lemovaná z levé i pravé strany hospodami a bary. Nejednou začíná můj večer i na tomto místě pintou piva.
Slunečný den při jedné z mnoha projížděk bristolským přístavem. Kdekoli si můžete sednout na okraj břehu a jen se tak dívat, jak kolem vás plují jachty nebo trénují veslaři.
Loď Balmoral v západu slunce při cestě z práce domů. Tato dáma brázdí vlny britského pobřeží jako výletní loď.

Další fotky z Bristolu a z mého cestování po Británii můžete najít
na mém Instagramu
@bretickm

Jednou z věcí týkající se hledání práce, kterou jsem ještě nezmínil, je možnost podnikání na vlastní živnost. Osobně jsem o této možnosti neuvažoval protože jsem se chtěl dostat do firmy a čerpat zkušenosti z procesu vývoje a práce v anglickém týmu. Vlastní podnikání v Anglii může ale být další volbou. Pro více informací vás odkážu na pěkný článek Jak v Anglii podnikat — rychle, snadno, levně: „Chcete-li začít v Anglii podnikat, to hlavní, co potřebujete, je dobrý nápad, spousta pozitivní energie a odhodlanost uspět!“.

5. Banka k bance sedá
(aneb Založení anglického účtu)

Když už máte v Anglii práci, musíte mít místo, kde si ukládat svoje zaslouženě vydělané peníze. To dá rozum. Může to být ale složitější, než se zdá. Většina bank vám totiž v Anglii otevře účet jen pokud máte tzv. Proof of address, což může být vaše NIN číslo nebo potvrzení vašeho stálého bydlení skrz placené účty za plyn, elektřinu nebo TV. Mně se podařilo najít banku HSBC, u které jsem k založení účtu potřeboval jen dva doklady totožnosti (občanka + pas nebo řidičák), kde ten druhý sloužil jako potvrzení mé české adresy. Více podrobností si o tomto tématu můžete přečíst v článku Otevření anglického bankovní účtu.

6. Práce v Anglii legálně
(aneb Vyřízení NIN čísla)

Posledním z magických kroků k ustálenému životu v Anglii je vyřízení tzv. NIN čísla (National Insurance Number). To potřebujete poměrně rychle, protože díky němu můžete v Anglii legálně pracovat. Ve zkratce si tedy zavoláte na pracovní úřad a domluvíte si schůzku. Na té se vás zeptají na osobní údaje a doložíte určité dokumenty. O několik týdnů později potom obdržíte poštou NIN číslo. Pro občana České republiky je získání tohoto čísla jen otázkou času. Člověk si ale musí dát pozor na několik věcí, aby se jeho získání zbytečně neprodloužilo.

Prvně byste měli volat z anglického telefonu a měli byste udat anglickou adresu, na kterou vám potom bude poslána pozvánka ke schůzce. Podle nahlášené adresy vám taky přidělí nejbližší pobočku. Počítejte s tím, že termín schůzky může být hned následující týden, ale klidně až o měsíc a víc později. Na osobní schůzku budete muset donést dopis, který vám pošlou na nahlášenou adresu a hodí se mít další dokumenty jako je nájemní smlouva, potvrzení o bankovním účtu, případně už i pracovní smlouva. Co se týče práce, tak existují zaměstnavatelé, kteří vyžadují NIN číslo hned, ale existují i takoví, kterým je stačí dodat později (maximálně ale do 1 měsíce od nástupu). Takže práci v podstatě můžete začít hledat, i když NIN číslo ještě nemáte, ale měli byste si vše rychle vyřídit. Další podrobnosti k problematice okolo NIN čísla najdete například v článku National Insurance Number — Žádost.

Závěr a co vás čeká v příštím díle

První práci jsem získal po zhruba 2 týdnech od mého příjezdu do Anglie. Kvalifikovanou práci jsem si našel zhruba po 3,5 týdnech od příjezdu. Mezitím jsem si stačil vyřídit všechny věci okolo stálého bydlení a dokonce spustit s kamarádem projekt a zároveň eshop s naší vlastní módní značkou, zaměřenou na ručně pletené kravaty — Auntie Knitter.

Část mého osobního anglického úspěchu ležela v tom, že jsem byl při hledání práce hodně aktivní a zkoušel jsem různé způsoby, jak ji opravdu získat. Velká část ale byla v mé předodjezdové přípravě, která zahrnovala promyšlený a dlouhodobější vývoj mého profesního profilu. A moje tipy a rady k jeho budování, které vám můžou zvýšit šance na získání vysněné práce (ať už v zahraničí nebo doma v České republice) s vámi budu sdílet v následujícím díle.

Brett

Článek napsal Břetislav “Brett” Mazoch během své designérské kariéry v Anglii. Tam se přestěhoval, aby následoval svoje cestovatelské sny a pracovní vášeň, kterou je UX Design, Web/UI Design a Front-end Development.

Navštivte jeho Portfolio •• LinkedIn •• Twitter •• Instagram.

--

--

Bretislav Mazoch
DENÍK DESIGNÉRA (in Czech)

I write stories for digital designers to help them design great & highly usable products... Hello! My name is Bretislav (aka Brett) and I am a UX/UI Designer.