En stemme fra utenforskapet

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
4 min readSep 12, 2019

I ung alder var han nær ved å ta sitt eget liv. I dag er Glenn-Thomas Stormbergs egen videofotograf. Hans drøm er å hjelpe andre som har havnet utenfor.

“En opptur for meg er å lykkes med å nå de målene jeg setter meg i hverdagen. Jeg har et mål om å være et bedre menneske i dag enn i går, og det gir meg en skikkelig opptur når jeg klarer det. De hverdagslige tingene er viktige. Noe så enkelt som å gi et smil til mennesker du møter, det kan faktisk gi en opptur for andre, og for deg selv.”

Glenn-Thomas er Stormbergs egen videofotograf. Foto: Johanna Haugaard

På kontoret kalles han GT. Han er smilende og positiv — en gutt som ser løsninger og muligheter fremfor problemer. Glenn-Thomas produserer video til alle flater, både butikkfilmer, annonsesnutter, interne opplæringsvideoer og video til alle Stormbergs sosiale medier. På settet er han alltid på, leker med barna og får modellene til å føle seg bra.

- Det handler om å fange øyeblikket. Jeg jobber mye alene med video, men her er jeg i et team med koordinator og fotograf. De kunne jeg ikke klart meg uten, sier han.

Glenn-Thomas vokste opp med en psykisk syk og rusavhengig mor. Faren traff han først da han var eldre. Som yngstemann i søskenflokken følte han seg mye alene, og gjennom oppveksten bodde han både på forskjellige fosterhjem og avlastningshjem.

I tillegg til å manøvrere video med drone har Glenn Thomas tre forskjellige kameraer. I snitt produserer han en til to filmer i uka. Foto: Johanna Haugaard

- Helt siden jeg var liten har jeg måtte være den voksne for min mor. På skolen opplevde jeg hvordan det er å stå utenfor. Jeg følte meg satt til side, og da jeg begynte på videregående opplevde jeg å bli mobbet. Det er vanskelig å følge systemet når man har mange andre bekymringer og problemer.

Utfordringer med konsentrasjon gjorde det vanskelig for Glenn-Thomas å være på skolen. Veien til å begynne med småkriminalitet ble kort.

Fra gatekunstner til fotostudent
Som 19 åring valgte Glenn-Thomas å flytte til Oslo. Det ble et vendepunkt.

- Før det vurderte jeg å ta mitt eget liv. Komme meg vekk fra alt. Jeg følte meg ensom, med alt for mange tunge tanker og selvforakt. Jeg hadde levd et liv der jeg tiltrakk meg destruktive mennesker og begynte å gå i feil miljøer, sier han tankefull.

- Når jeg kom til Oslo og fikk ting på avstand forstod jeg for første gang at alt det som hadde skjedd med meg ikke var min feil. Og at det å tenke alternativt kan være en styrke.

Visuelle uttrykk og kunst ble terapi for Glenn-Thomas. Foto: Johanna Haugaard

I Oslo hadde Glenn-Thomas ulike småjobber før han kom inn på Oslo fotokunstskole. Han hadde drevet med graffiti i ungdomsårene, og hadde forståelse for komposisjon og former. Gjennom kunsten fikk han utløp for kreativitet, tanker og frustrasjon.

- Jeg hadde ikke eget kamera, men en enkel mobiltelefon som jeg brukte til å lage film til opptaksprøven. Da jeg begynte på skolen var jeg nok den eneste som ikke hadde hatt et ordentlig kamera før, forteller han.

Vil hjelpe andre
Da han fikk egne barn flyttet Glenn-Thomas tilbake til hjembyen Kristiansand. Der fikk han etterhvert jobb som videofotograf i Stormberg.

- Det jeg liker best med jobben er å få lov å leve av å filme. Jeg har også mange flotte kollegaer, og et veldig godt miljø. Også liker jeg å være ute i naturen. Det er noe som har vært en stor del av meg, og jeg har ofte tatt en tur uansett hvilket humør jeg er i, sier han.

- Jeg har alltid vært en omsorgsperson. Det begynte med at jeg var psykolog for min mor. Jeg er vant til å alltid jage etter løsninger når jeg møter mennesker. Foto: Johanna Haugaard

Verdier og mennesker er viktig for Glenn-Thomas.

- Det er inspirerende å være i et firma som har verdier som jeg selv er så opptatt av, og se hvordan Steinar J. Olsen har bygd Stormberg på verdier som mangfold, bærekraft og inkludering. Verdiene til Stormberg treffer meg, og jeg har alltid engasjert meg for å hjelpe andre. Sammen med min forlovede har vi nå startet et eget kreativt firma rundt de samme verdiene. Alle som ansettes skal være mennesker fra utenforskap, og sammen skal vi gjøre verden bedre. Det finnes så mange muligheter.

– Jeg ønsker å motivere andre til å akseptere seg selv og finne sine ressurser. Jeg har følt mye på det å stå utenfor, og det tror jeg gjør det lettere for meg å forstå andre. Alle har behov for å føle seg sett og verdsatt, uansett hvilken utfordring eller historie de har. Det må være rom for at folk kan være den de er, og få leve ut sitt fulle potensial.

Glenn-Thomas ønsker å bidra til en mer åpent og inkluderende samfunn.

- Vi lever i Norge, et av verdens rikeste velferdssamfunn og vi bør kunne ta enda bedre vare på hverandre. Det kan være så enkelt som å gi et smil til mennesker du møter i hverdagen. Det kan faktisk gi en opptur for både de og deg selv.

I Stormberg har vi som mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Les mer om inkluderende arbeidsliv i Stormberg her

Les også:

Ida — Stormberger

--

--