- Jeg var god nok likevel

Etter nærmere 100 avslag på jobbsøknader var hun på god vei til å miste motet. I dag er det tre år siden Therese sto uten jobb. Hun er nå en av Stormbergs dyktige produkteksperter, og ei jente som alltid møter Kundene med et ekstra godt smil.

Ida Kristine Moe
Stormberg
3 min readMay 14, 2020

--

En opptur for meg er å oppleve at jeg mesterer jobben og klarer å løse Kundenes behov. Når en Kunde skryter og forteller at du gjør en god jobb er det ekstra gøy, sier Therese.

På barneskolen var hun en av de som satt bakerst i klasserommet. Det var ikke alltid Therese turde rekke opp handa og spør om hjelp, selv om hun trengte det.

Therese Isabelle Larsen beskriver seg selv om den stille typen. — Det var først etter jeg startet i Stormberg at jeg har begynt å tørre å snakke med folk. Nå er jeg komfortabel med det. I Stormbegr har vi fått tid til å si vårt, og vi har fått ros for det, slik det burde være, sier hun.

- Jeg har alltid synes skolen har vært vanskelig og sliter med å konsentre meg. Jeg er ikke noen teoretiker, men har trivdes best med praktiske fag, forteller hun.

Therese Isabelle Larsen vokste opp i Våler i Solør. Hun var glad i ridning og turer i skogen. Da hun skulle begynne på videregående flyttet hun til Hamar for å studere. Hun prøvde seg på flere studier, blant annet Barne- og ungdomsarbeider, men hun slet med å følge med, og følte ikke studiene passet henne. Etter en tid droppet hun ut av skolen for å søke jobb. Det skulle vise seg å bli svært vanskelig.

De vonde spørsmålene
- Jeg hadde bestemt meg for å klare meg selv, men etter å ha søkt mange jobber uten hell, måtte jeg til slutt be NAV om hjelp, forteller hun.

Månedene fortsatte å gå, og bunken med avslag økte. Ett år senere sto Therese fortsatt uten jobb. For lite relevant erfaring, var en av grunnen som gikk igjen i avslagene hun fikk.

- Ingen vil ha noen uten arbeidserfaring, men hvordan skal man da få arbeidserfaring, lurer Therese.

Hun forteller at noe av det vanskeligste var alle spørsmålene hun fikk fra de rundt.

- Folk i familien spurte hele tiden om jeg ikke fikk noe jobb, og om jeg egentlig hadde søkt nok. De ville meg bare godt, men det gjorde vondt og føltes bare håpløst. Man vil så gjerne, men får ikke de svarene man ønsker, sier hun.

- Men, nå er det jeg som er den gode på jobbsøking og som andre spør, sier hun og smiler lurt.

Therese har alltid hatt et ønske om å klare seg selv. Hun håper flere arbeidsgivere kan bli flinkere til å ta inn også de som ikke har erfaring fra før.

God nok!
Høsten 2016 søkte Therese på en deltidsstilling i Stormberg, og fikk jobben. Etter to år utenfor arbeid og skole fikk hun endelig en vei inn.

- Det var først når jeg fikk jobb at jeg kjente på hvor langt nede jeg faktisk har vært og hvor lei meg jeg egentlig var, forteller hun.

- Da jeg kom til Stormberg ga det meg så mye mer enn jeg skulle trodd. Jeg følte endelig at jeg var god nok, selv om jeg ikke har noe særlig med arbeidserfaring fra før. At jeg har fått verdens fineste kollegaer i tillegg, gjør at jeg føler meg utrolig heldig. Nå har jeg jobbet her i tre år og aldri om jeg blir lei av å jobbe. Jeg elsker virkelig jobben min, sier hun.

Therese håper flere arbeidsgivere kan bli flinkere til å ta inn også de som ikke har erfaring fra før.

- Man er ikke nødvendigvis noe dårligere fordi man ikke har fullført alt, eller tatt den klassiske veien. Det kan være like gode mennesker med stor arbeidslyst likevel, sier hun.

- Jeg hadde en veldig god lærer på ungdomsskolen som tok seg tid til hver enkelt og hjalp de der de var. Det burde arbeidsgivere også gjøre. Vi er jo forskjellige alle sammen. Det handler ofte om å bare tørre å gi hverandre en sjanse, sier Therese.

I stormberg er det et mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som normalt havner utenfor. Det kan være tidligere rusmisbrukere, straffedømte, mennesker som har psykiske eller fysiske plager, flyktninger eller de som har droppet ut av skolen. Les mer om inkludering i Stormberg her

Les også:

--

--