Fra språkpraksis til butikksjefens høyre hånd

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
4 min readOct 11, 2019

Sheenna kom til Norge for å jobbe som au pair i 2013. Hun hadde lyst til å se verden, og fant etter hvert lykken med en norsk mann. Etter en stund i Norge startet Sheenna med norskopplæring og språkpraksis hos Stormberg. I dag er hun butikksjefens høyre hånd, og den som tar ansvaret når butikksjefen ikke er tilstede.

- Sjansen jeg har fått i Stormberg er en opptur for meg. Her har jeg blitt vist tillit, og jeg er stolt av at jeg kan jobbe og vise hva jeg kan, sier Sheenna.

Foto: privat

Da Sheenna reiste fra Filippinene var hun 26 år gammel og hadde et ønske om å se verden. Gjennom et agentbyrå kom hun i kontakt med en norsk familie som ønsket en au pair, men det var ikke bare lett å komme til et nytt land uten nettverk og familie rundt seg.

- Formålet med au pair -oppholdet skulle være kulturutveksling, der jeg skulle jobbe med å passe barn og hus, samtidig som jeg skulle ta del i familien og lære om landet, forteller Sheenna.

Hos den første familien ble det riktignok ikke helt slik, og Sheenna jobbet mye mer enn hva en au pair skal. Hun valgte etter en stund å avslutte oppholdet, og flyttet til en ny familie der hun trivdes mye bedre. Shenna hadde bestemt seg for at hun ville lære norsk skikkelig og begynte derfor etterhvert med norskopplæring på skole. Som en del av språktreningen fikk hun være hos Stormberg i praksis.

Sheenna hadde ikke så mye erfaring med turgåing før hun kom til Stormberg, men det lærte hun fort. Nå går hun jevnlige turer på fritiden, og i september var hun på Gaustatoppen for andre gang. Foto: privat

- Jeg er veldig takknemlig for den treningen jeg fikk i Stormberg. Der traff jeg mange Kunder med ulike dialekter som jeg lærte mye av å snakke med, forteller hun.

Sheenna hadde truffet en norsk mann og ville begynne et liv med han etter at hun var ferdig som au pair. Hun fikk jobb i Stormberg, der hun hadde gjort et godt inntrykk gjennom språkpraksisen.

Butikksjefens høyre hånd
- Jeg hadde en 50% stilling, og synes det var veldig greit helt til min mann mistet jobben på grunn av nedgangen i oljebransjen. Da måtte jeg jobbe mer, og siden det ikke var noen fulltidsstillinger ledig hos Stormberg måtte jeg finne en annen jobb i en periode, forteller Sheenna.

Da muligheten åpnet seg kom Sheenna tilbake til Stormberg og fikk 100% fast stilling. I dag er hun en viktig ressurs i Stormbergs butikker.

Foto: privat

- Da jeg fikk jeg tilbud om full stilling i Stormberg ble jeg utrolig glad, forteller Sheenna. Hun trekker frem butikksjefen og sin nærmeste leder, Linda.

- Linda er en veldig viktig person for meg. Hun har alltid trodd på meg, og gitt meg mye sjanser og tillit. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en så god sjef. Hun har lært meg mye, og er grunnen til at jeg er der jeg er i dag, sier Sheenna.

For Linda som i dag har ansvaret for to butikker, er det viktig å ha ansatte som stepper opp og tar ansvar. Sheenna har blitt hennes høyre hånd, og har etterhvert fått stadig mer ansvar i jobben.

​- Hun er utrolig dyktig. Hun er selvgående, tar initiativ og gjør virkelig en formidabel jobb. Også får hun svært gode tilbakemeldinger fra Kundene. ​Hun har til og med fått Kunder som har kommet med blomster fordi hun yter det lille ekstra, forteller Linda.

Muligheten til å hjelpe
Sheenna er opptatt av å kunne hjelpe familien hjemme i Filippinene.

- Det er en del av vår kultur at vi alltid skal hjelpe hverandre. I Filppinene har jeg en syk far som jeg nå kan hjelpe med medisinene. Det er godt å kunne bidra og jobbe slik at jeg også kan hjelpe andre, sier hun.

Sheenna har også hjulpet flere barn i Flipinene med skolegang.

I Stormberg har vi som mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Les mer om inkluderende arbeidsliv i Stormberg her

Les også:

Ida — Stormberger

--

--