På to hjul i butikken

Stormberger Christopher er født med ryggmarksbrokk og hydrocephalus. Hele sitt liv har han vært avhengig av rullestol — men det har Christopher bestemt seg for at ikke skal være et hinder.

Ida Kristine Moe
Stormberg
4 min readOct 30, 2020

--

En opptur for meg er å være med i et godt team der jeg føler at jeg kan bidra. Som en av de som har jobbet lengst i butikken kan jeg lære opp nye slik at vi kan jobbe mer effektivt sammen.

- Noe av det jeg liker best med jobben i Stormberg er det vi står for. Samfunnsengasjementet, og at vi gir bort en del av omsetningen til gode formål. Også er ærlighet veldig viktig for meg. Det er viktig å føle at man er med å bidra til noe bra, sier Christopher.

Christopher begynte som butikkmedarbeider i Stormberg i 2012. Han lærte seg fort å håndtere både høye klesstativ, og god Kundeservice.

- Stolen min er tilpasset slik at jeg kommer fint rundt i butikken. Varemottak er det jeg trives best med, og det å henge opp tøy på høye reoler har jeg gode teknikker for. Jeg har alltid vært vandt med å bruke armene mye, sier han.

Det å komme ut i arbeid har vært svært viktig for Christopher.

- Jeg er skrudd sammen slik at jo mer jeg får gjort og er i aktivitet, jo bedre går det. Jeg liker å ha noe å strekke meg etter. I dag jobber jeg ca. 60%, og det har jeg kommet frem til at er veldig riktig for meg, sier han.

Christopher i gang med forberedelsene til Black Week. Bildet er tatt på Stormberg Madla i 2018.

Christopher har alltid satt stor pris på å være ute i naturen og friluftsliv har vært viktig for han. Viterstid holder han på med både slålomski og kjelkehockey og som barn drev han både med svømming og riding. Sjøen liker han spesielt godt.- Jeg har prøvd meg på båtliv, padling og kajakk. Og da jeg gikk på Risøy folkehøyskole tok jeg også dykkerlappen, forteller han.

Året på folkehøyskolen ga Christopher mye. - Der lærte jeg å være selvstendig, noe som har vært veldig viktig for meg gjennom livet, forteller han.

Til Prekestolen med hjul

For det har ikke alltid vært bare enkelt å vokse opp med rullestol. Christopher husker godt da klassen hans dro på skoletur til Prekestolen siste året på barneskolen. På grunn av rullestolen fikk han ikke muligheten til å være med opp til toppen, men måtte bli igjen på basen og vente på de andre som var på tur.

- Da jeg for noen år siden ble spurt av min daværende butikkleder om jeg ville bli med på tur helt opp til Prekestolen var jeg ikke i tvil. Vi var 8–9 stykker som reiste opp sammen, og det var virkelig en stor opplevelse, forteller Christopher.

Sammen med en god gjeng medarbeidere fikk Christopher endelig oppleve Prekestolen, høsten 2015.

Normalt tar det ca. tre timer å nå den spektakulære turdestinasjonen, men med hjul måtte man beregne ekstra tid.

- Vi hadde med stropper som vi bandt i stolen og så hjalp alle med å løfte. Vi var en gjeng fra Stormbergbutikkene i Rogalands-regionen, pluss regionsansvarlig og noen fra hovedkontoret, forteller Christopher.

Turen ble både lang og krevende, og til sammen brukte teamet omlag 10 timer tur — retur. Men at det ble en tur som ga minner for livet, og som virkelig var verdt det, det hersker det liten tvil om.

Temaet som dro til Prekestolen sammen besto av medarbeidere fra Stormbergs tre butikker i Rogalandsområdet, samt flere fra Stormbergs ledelse.

- Det er jo mange ting i livet jeg hadde håpet å kunne gjøre, men ikke har kunne få til på grunn av handicapet. Men jeg er opptatt av å gjøre det beste ut av alt jeg kan, og jeg vet at jeg kan klare mye, sier Christopher.

I stormberg er det et mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som normalt havner utenfor. Det kan være tidligere rusmisbrukere, straffedømte, mennesker som har psykiske eller fysiske plager, flyktninger eller de som har droppet ut av skolen. Les mer om inkludering i Stormberg her

Les også:

--

--